divercity cafe

5 + 1 sfaturi ca albumul pe CD sa mai existe INCA!

Postat de Cristi  //  28 Aug 2009  //  Editoriale, Muzica  //  3,081 vizualizari

Bine ai revenit! Aboneaza-te la toate noutatile prin mail3 email , rss3 RSS sau twitter_48 Twitter !


cd

In ultimul timp, toate interviurile despre industria muzicala par sa contina invariabil propozitia “Cd-ul nu se mai vinde”, propozitie care pe mine ma pune putin pe ganduri, dat fiind faptul ca am o multime de cd-uri acasa si m-am hotarat sa nu ma las de achizitia acestor discuri.

Dar oare ce ar trebui sa se intample in industria muzicala ca cd-urile sa se mai vanda in continuare si pirateria sa nu descurajeze artistii si casele de discuri de la aceasta forma de distributie a muzicii?

Pastreaza-ti genul muzical!

In primul rand, voi pleca de la premisa ca un cd este cumparat de un fan si nu de un ascultator intamplator. In acest sens, pentru ca eu sa fiu fanul unui artist ar trebui sa fiu fanul genului sau muzical, lucru care ar presupune ca el sa aiba un gen muzical si nu sa se comporte ca o salcie in bataia vantului trend-ului.

Am toate albumele lui Atb in format cd pentru ca stiu ca fiecare nou album este intr-un gen bine definiti. Fiecare noua editie aduce o evolutie a sound-ului dar nu si o schimbare totala, ca urmare n-am sa dau niciodata peste minimal sau r’n’b pe un album Atb. Asa se intampla si cu celalte cd-uri pe care le am: cumpar Armin pentru ca stiu ce voi primi si exact asta vreau.

Valoarea adaugata: Album + BONUS

Al doilea sfat ar fi ca albumele sa contina si materiale bonus, lucruri care sa ofere cumparatorului o senzatie de importanta, o valoare adagata, sa n fie doar o copie iar acesta sa fie oarecum rasplatit pentru devotamentul sau.

Unii artisti ofereau intr-o perioada cu albumele lor coduri de acces in zone exclusiviste ale site-ului lor. Altii ofereau si inca ofera melodii bonus. Ma voi intoarce tot la Atb pentru exemplu cu cel mai nou album al sau: Future memories. La acesta el ofera un dvd ce contine pe langa un videoclip si making of-ul albumului si un material video de 30 de minute filmat si editat de insusi Andre Tanneberger de prin tarile in care a concertat, adica exact genul de “treat” pe care un fan si-l doreste. Un alt exemplu bun in acest sens il reprezinta B.U.G. Mafia, care ofera albumul impreuna cu un dvd ce are toate videoclipurile trupei, dand fanilor acel sentiment de “special”, acea senzatie ca pentru devotamentul lor sunt rasplatiti.

CD-urile pot fi oricand copiate, muzica se poate reproduce foarte usor in aceasta era puternic tehnologizata insa pirateria nu va putea niciodata copia un atograf, un poster semnat, un cd cu dedicatie, acea “senzatie” de unic oferita de bookleturi,  tricouri, postere si autografe si multe alte materiale bonus.

concert-hands

Albume pe CD la concerte

In concerte cred ca un artist ar trebui sa aiba mereu gata pentru vanzare albume. Daca ma duc la un show si-mi place mult ce aud probabil am sa vreau si eu albumul dar daca prima oara imi iese in cale un magazin ce are 4 cd-uri cu muzica populara si doua cu muzica anilor 80, probabil ca voi ajunge acasa si in scurt timp viata mea va intra in rutina pe care o urmeaza.

Daca in schimb la plecarea de la concert mi s-ar ivi in cale un stand cu cd-uri as fi inclinat sa investesc. Proximitatea isi spune cuvantul. Traim intr-o perioada in care vrem sa avem totul la indemana. Nu vrem sa cutreieram orasul in lung si-n lat in cautarea unui cd, nici nu avem timpul pentru asa ceva. Deci, daca sunt deja la concert, ce ar fi daca as avea si posibilitatea de a achizitiona albumul direct ACOLO?

internet-band

Fa-te auzit!

Exista o multime de artisti extrem de talentati, cu muzica de buna calitate care nu sunt promovati cum trebuie si ca urmare ale caror cd-uri nu se vad. Si daca nu esti promovat bine ca artist, ce faci? Nimic? Stai si astepti? Sfatul meu ar fi sa faci tot ce-ti sta in putinta pentr a ajunge la potentialii tai fani: site-uri de muzica, de stiri, internetul este o metoda foarte buna, remixuri, colaborari, baloane colorate, talk show-uri, maratoane nud in piete publice. Este important sa te faci auzit in orice mod posibil (in limita bunului simt, desigur).
Evident ca in incercarea unui artist de a se face auzit s-ar putea ca acesta sa intampine probleme cu casele de discuri, cu drepturile de autor si asa mai departe, insa mi-e imposibil sa cred ca un producator nu are la indemana mai multe piese decat cele de pe albumul sau sau un solist nu are si creatii nesemnate cu o casa de discuri. Tot ce conteaza este sa te faci auzit si cunoscut in mai mult decat modurile traditionale si sa iesi putin din tipare in asa fel incat sa te faci remarcat. Sunt sute de artisti care sustin concerte in toata tara. Dar cati sustin concerte live pe internet, cati concerteaza pe o masina in miscare pe strazile aglomerate ale unui oras? Cati incearca sa faca ALTCEVA? Remember: Din 100 de oameni daca 1% iti sunt fani zici ca e ok, insa cu cat TE faci mai cunoscut acei 100 devin 100.000 si deja 1% = 1000.

music-cafe

Cafeneaua muzicala

Pentru ultimul sfat ar fi nevoie de fonduri ceva mai mari, fiind genul de demers pe care l-ar putea intreprinde un artist mai instarit sau o casa de discuri mai puternica.
Avem Carturestiul, un loc unde poti servi un ceai sau un suc si poti citi o carte, dar oare de ce nu exista asemenea locuri unde sa poti asculta muzica, cd-uri, viniluri, sau mai degraba de ce nu mai exista asemenea locuri?
Zi de zi rasar cafenele tematice pe fiecare straduta, de ce nu ar face nimeni asa ceva, un loc in care cei care apreciaza muzica in compania prietenilor sa poata veni si sa se poata relaxa, un loc in care oameni cu pareri sa poata purta discutii pe alte teme decat vedetuta ce si-a vandut casa sa apara la un show de mana a 3-a.
Imi dau sema ca un asemenea local ar fi extrem de costisitor insa cred ca si-ar recupera destul de repede banii (cel putin in viziunea mea).

BONUS: Promoveaza albumul in magazine!

Da, de acord, vanzarile nu justifica deranjul dar macar in marile magazine gen Diverta (da, stiu care e politica lor!) poti (incerca) sa trimiti albumul tau. Am avut uimirea sa constat ca foarte putini artisti romani aveau albume la sectiile de muzica ale magazinelor. Daca nu este albumul nici macar acolo unde lumea se duce sa-l caute, normal ca tinerii recurg la a-l lua de pe net! Incearca sa faci un parteneriat cu magazinul pentru o oferta speciala contra promovare, propune un concept interesant de promo prin care sa marketezi albumul ca pe un cadou eventual si cu autograf, organizeaza concursuri cu albume cumparate, agita-te!

Cred, deci ca in loc ca artistii sa ingroape deja cd-ul ei ar trebui mai degraba sa il faca sa para mai atragator si mai accesibil fanilor, lucru ce in mod sigur ar asigura prelungirea vietii acestui suport de stocare, ne mai vorbind aici de rotunjirea veniturilor lor.

Articole similare

Lady GaGa a vandut peste 13 milioane de albume!
Lady GaGa ne tot canta ca este “beautiful, dirty, rich”, dar nimeni nu se [...]
Videoclip Mr Sam & Andy Duguid vs. Pat Benatar – Invincible
Cand am vazut asocierea numelor Mr Sam si Andy Duguid, eram convins ca trebuie sa [...]
Recenzie film The karate kid
Vreau sa incep spunand ca filmul din 2010 nu este Karate kid. Poate este Kung [...]
Tags:   //    //    //    //    //    //  

trimite unui prieten

Completeaza adresa de email:

Acest articol are 15 comentarii

  • 1. Edi  //  28 Aug 2009 10:39 am

    de strategiile astea despre care ai scris tu se ocupa casele de discuri nu artistii. artistul roman livreaza piesele masterizate + foto shooting pentru promovare, casa de discuri face restul: promovare, strategii, bonusuri si chiar ei sunt cei care stabilesc genurile muzicale si de multe ori isi sfatuiesc artistii sa vina cu “ceva nou” – de aia nu prea exista identitate in muzica autohtona.

    cu exceptia cafenelei (Hard Rock?) mi se pare idei foarte bune :)

    • 2. Cristi  //  28 Aug 2009 11:45 am

      Da, la Hard Rock nu ma gandisem. In ceea ce priveste promovarea artistilor si relatiile lor cu casele de discuri, mi se pare ca relatia asta nu este privita cum trebuie: casa dicteaza si artistul face. In definitiv casa de discuri scoate profit multumita munci artistului, ca urmare artistul ar trebui sa poata face ceea ce vrea. Eu nu as accepta, ca artist sa mi se spuna, maine te vopsesti verde-n cap si canti manele. Da bine, sunt o multime de oameni care ar face orice numai sa aiba un album pe piata si atunci ar fi dispusi la orice compromis.

  • 3. andrei  //  28 Aug 2009 11:17 am

    Reactiile mele la acest articol:
    1- super tare articol
    2- intr-adevar sintagma “cd-ul nu se mai vinde” este prea des folosita si ma ia un sentiment rece cand aud asta
    3- avantajul albumului pe cd o constituie bookletul si bonus-trackurile
    4- in magazinele de muzica nu gasesti toate albumele care sunt in voga! (why?! )
    5- din pacate promovarea nu tine neaprat de artist; mai mult de casa de productie (in unele cazuri ideile caselor de productie intra in contradictoriu cu cele ale artistilo- foarte gresita tactica pentru c artistul ar trebui sa aiba mai multa libertatea; pe cand casa de productie vrea un “material’ in trendul pietei muzicale)

    • 4. Cristi  //  28 Aug 2009 11:40 am

      Foarte bine punctat. In magazinele de muzica adesea nu gasesti foarte multe albume. Caut un cd de vreo 2 saptamani si nu pot sa dau de el la magazinele din mall-uri. Deja standul cu muzica a devenit un obiect de mobilier care trebuie sa fie in magazin, dar care nu are o prea mare importanta. Cat despre promovare, chiar cred ca un artist ar putea face mai mult decat face in momentul de fata. Nu cred ca o casa de discuri il tine pe artist ca-n celula. Trebuie sa existe si posibilitati

  • 5. Mihai  //  28 Aug 2009 12:09 pm

    In mare parte sunt de acord cu tine.Singurul la care obiectez este cel cu genul muzical.Nu ai cum sa ramai constant.E ok sa ai un stil semnatura pentru care sa te recunoasca lumea, dar trebuie sa mai si schimbi, sa arati ca esti flexibil ca altfel nu rezisti.Este clar ca sunt si exceptii, dar nu merg pentru un caz general.

    Vezi Madonna, Loredana Groza…ei sunt artisti polivalenti, au stiut sa se mentina trecand prin “n” schimbari.Si inca sunt apreciate.

    Uite…iti povestesc de Andra.Cand aude lumea de Andra se gandeste la o voce foarte buna si la faptul ca interepteaza foarte bine balade.Insa pe ultimele doua albume” Dragostea ramane” si “Iubeste-ma astazi, iubeste-ma maine” a abordat niste stiluri care pe mine cel putin , ca fan, m-au surprins.Nu ma asteptam sa sune asa bine. Si totusi, promo pentru un album doar printr-un single?????Femeia?Si sunt melodii atat de bune daca asculti albumul. Dar de acum intram in alte subiecte.

    Am citit in comentariu despre casele de discuri care “nu” il tin pe artist ca intr-o celula.Nu chiar, dar nici mult nu mai au.Vor sa aiba succes, vor sa -si scoata banii, vor sa se vanda, dar doar cu un single? sau maxim 2 ca ii ajung artistului???Cand pe album sunt atatea piese care “prind”.De acum nu ma mai refer la Andra…

    Ce pot sa spun, pana acum Cat Music-ul mi se pare o casa de discuri care tine la artist.Chair daca au existat scandalurile alea de la RTH, se vede ca a dorit ca ARTISTUL/VEDETA sa fie promovat.Indiferent de mijloc.Stii tu, si promovarea negativa tot promovare e:D

    Una peste alta, felictari pentru articol:) Si artistul are o parte de vina.Dar nu e totala…

    • 6. Cristi  //  28 Aug 2009 12:18 pm

      Multumesc pentru aprecieri si pentru cmentariu. Oricum, cand vorbeam de a fi consant in stilul tau de muzica nu ma refeream la a canta mereu acelasi lucru. Este normal ca sound-ul si melodiile sa aiba variatii si sa incerci mereu sa faci cate ceva nou, insa nu sunt de acord cu schimbarile de 360 de grade, dupa trend. Azi cant rock, maine etno, poimaine minimal, asta pentru ca asa e la moda. Ai zis foarte bine de polivalenta unor artisti, insa desi genul lor de pe albume se schimba, nu este nimic dramatic. Nu cred ca s-a apucat Andra de deep house sau trance. Despre genul asta de schimbari vorbeam.

      Oricum, nu voiam sa reiasa din articol ca artistul este vinovat intru totul insa parca mi-as dori uneori sa vad mai multa initiativa si din partea artistilor. Imi dau seama ca relatia cu casele de discuri este dificila insa nu cred ca single-urile sunt singura metoda de promovare. Plus ca probabil lucrul care ma enerveaza cel mai tare este ca exista un numar de artisti pe care daca ii vezi pe strada, in club, etc, sunt plini de fite, au mereu ceva de spus, au o atitudine (buna sau rea, nu conteaza) iar in relatia cu casa de discuri sunt niste mielusei care accepta orice li se ofera numai sa iasa cativa bani de cheltuit in Bamboo.

      • 7. Mihai  //  28 Aug 2009 12:36 pm

        Da, despre atitudinea unora nici nu merita vorbit:).Depinde si de educatie.Am inteles acum ideea cu schimbarea de stil:D
        Si artistul trebuie sa faca ceva sa se promoveze, asta e adevarat, dar singleurile si albumul conteaza foarte mult in promo.

  • 8. andnobody  //  28 Aug 2009 12:48 pm

    eu recunosc, ca nu cumpar CD-uri decat ale unor anumiti artisti grei si asta din cauza ca imi place sa am un fel de colectie de albume cu adevarat importante :D aici pe refer mai mult la cele din categoria pop/rock anii 80-90. pe porcarii comerciale nu merita sa dai banii fiindca nu reprezinta nimic de calitate.
    pt asta exista Dc++ sau torenti sau eOK.ro.
    in schimb ma bucur de moda asta cu albume la pachet cu ziar sau revista.:D sunt mai rezonabile la pret si contin si multe bonusuri. de asemenea si un DVD cu concert sau turneu e o investitie buna.
    cat despre compromisurile promovarii cred ca numai la noi se face orice pt succes. sa asculti orbeste casa de discuri fara sa iti impui punctul de vedere ca artist mi se pare stupid. dar asta se intampla atunci cand nu dispui de cunostinte sau multi bani.

    • 9. Cristi  //  28 Aug 2009 01:01 pm

      Cred ca toata lumea face la fel ca tine in ceea ce priveste cumpararea cd-urilor, lucru care de altfel este si normal. Nu tii in colectie orice albume. DVD-urile cu concerte sunt deja o afacere buna pentru artisti, sau in fine, casele de discuri deja de ceva timp. Si nici clientul nu se poate plange, mai ales ca poate cumpara DVD-uri cu concerte ale unor trupe care inca n-au calcat la noi in tara. Cat despre artisti, se intampla cu unii sa nu poata sa-si puna singuri pret pe munca (adesea multi nici nu depun cine stie ce munca pentru melodii) si atunci accepta cat li se ofera. Singura conditie, ar fi ca artistul sa ia putin mai mult decat a dat el compozitorului si textierului. Repet, nu generalizez, ci doar spun ca exista cazuri.

    • 10. Mihai  //  28 Aug 2009 01:23 pm

      Nu ai cum altfel.Trebuie sa faci compromisul asta daca vrei sa fii in muzica.Nu se poate sa ne revoltam ca in State,cum a fc de exemlu Kelly Clarkson cu My Dece,ber…

  • 11. David  //  28 Aug 2009 03:01 pm

    ft bun editorial, dar singurii la care am vazut sa se vinda cd-uri la concerte sunt Holograf. La ei merg oamenii din staff pe langa oameni si vand cd-uri.. desi nu prea se cumpara, e bine :))
    si sunt cu totul de acord la booklet :X si cred ca stii asta… pt mine conteaza cel mai mult bookletul pentru ca de multe ori atractia vizuala ma face sa ascult si mai mult albumul.. si daca e facut intr-un concept original (gen kid cudi) imi place si mai mult.. nu ca astea din romanica unde pun 2 poze niste multam-uri niste font-uri kitschoase si gata :)) singurii la care am vazut booklet-uri de calitate sunt: corina – face off si gimme your love, anda adam – queen of hearts si confidential, cream – wrong girl for that… si momentan nu imi mai trece nimeni prin minte.

    • 12. Cristi  //  28 Aug 2009 03:07 pm

      Eu ma gandeam la un stand de cd-uri la iesirea de la concert. Asa am vazut si la Mamaia, se vindeau Cd-uri cu Provincialii la ultima seara, cand au avut recital.

      Cat despre booklet-uri, incet, incet vor incepe sa arate bine si la noi. Gandeste-te ca acum cativa ani erau putini cei care aveau booklet la album. Acum, fie si proaste, cam toti artistii au.

  • 13. Cristi  //  28 Aug 2009 12:41 pm

    Importanta single-urilor si a albumului este indiscutabila. Eu ma gandeam la ce s-ar putea face pe langa maniera clasica de promo.

  • 14. andnobody  //  28 Aug 2009 03:56 pm

    pe langa maniera clasica de promovare, acum se poarta online-ul. single-uri “scapate” pe youtube sau trimise catre bloguri de muzica, e suficient ca o piesa sa ajunga hit. :D
    nu vad de unde mai iese castigul financiar in conditiile astea…

  • 15. Mihai  //  28 Aug 2009 04:26 pm

    La noi impropriu sa spui ca este single ca nu se vinde nimic ca si single.In America insa este pastrat formatul si se vinde atat in fromat digital(I-tunes etc) cat si ca si CD-single.

Comenteaza

Prin postarea de comentarii esti de acord cu termenii si conditiile

*NOU cele mai noi articole

Twitter: @DivercityCafeRo