divercity cafe

Sa invatam sa ne apreciem artistii

Postat de Cristi  //  10 Mar 2010  //  Editoriale, FeaturedTwo, Main, Muzica  //  3,394 vizualizari

Bine ai revenit! Aboneaza-te la toate noutatile prin mail3 email , rss3 RSS sau twitter_48 Twitter !


sound_0

Probabil te intrebi ce s-a intamplat de am trecut de la statutul de carcotas sef la a scrie un material precum cel de fata. Ei bine, decizia am luat-o dupa ce in repetate randuri am auzit sau am luat parte la discutii in care “copiat”, “la fel”, “naspa” si asa mai departe erau singurele cuvinte folosite pentru a descrie piese sau artisti din Romania. Atitudinea mi se pare gresita mai ales intrucat in ultimii ani am inceput sa nu mai apreciem nimic produs la noi. Orice piesa porneste cu sanse minime, si singurii care mai apreciaza muzica sunt cei care o aud doar bubuind in club si nu mai inteleg nimic.

Totusi, atunci cand analizam o melodie noua ar trebui sa luam in calcul cateva aspecte precum:

copy

1. Nu totul este copiat

Do, Re, Mi, Fa, Sol, La, Si – acestea ar fi tonurile unei octave, la care se mai adauga si 5 semitonuri. Daca stai bine sa te gandesti, la ele se rezuma toata muzica. Ei bine, dat fiind numarul acesta mic (12), este destul de posibil ca intr-un punct piesele sa inceapa sa se asemene intre ele, fara, insa, a fi copiate. In plus exista anumite acorduri care dau o stare mai placuta si care vor fi folosite mai des in melodii destinate publicului decat altele. In definitiv, ca artist, cand faci o melodie, trebuie sa te asiguri si ca este apreciata.

2 Acelasi gen, DA, plagiat NU!

Au apus de mult timp vremurile in care se luau negative din alte tari si sa puneau voci peste ele pentru a produce noi hituri romanesti. Acum, cu mici exceptii, se lucreaza atent la fiecare piesa noua. Este adevarat ca uneori, chiar si asa se poate ajunge la similaritati, insa ceea ce nu inteleg eu este de ce se critica atat de mult acest lucru in Romania. Vedeam saptamana trecuta critici la adresa noii piese a Deliei. Melodia era acuzata a fi o copie dupa David Guetta. Ei bine, am cateva vesti: David Guetta inca n-a inventat nimic pe plan muzical. Poate a facut cateva melodii bune, dar nu a dat nastere unui gen.

Sa luam spre exemplu piesa When love takes over, una dintre cele mai mari productii ale sale, pe care extrem de multa lume o apreciaza: pianul de la inceput seamana destul de mult cu Coldplay, instrumentul care l-a consacrat, acel acord de chitara, il folosesc si o multime de alti artisti fara a se acuza unii pe altii de plagiat.

Iata si cateva exemple:

efortul

3 Efortul trebuie apreciat

Munca depusa in realizarea unei melodii este adesea greu de imaginat. Zeci de ore de studio, ascultand tobe, instrumente, momente frustrante de lipsa de inspiratie si ore intregi de inregistrari vocale. Pentru acest efort orice artist ar trebui apreciat. Este cat se poate de neplacut ca dupa un efort, adesea supraomenesc sa iti fie catalogata piesa drept naspa de catre un “cunoscator”. Am auzit de formulari de genul: “Nu este pe gustul meu”, sau “nu ma prinde”, care mi se par la locul lor. Si eu le folosesc, dar sa spui despre melodia cuiva ca este proasta ar putea sa fie exagerat, mai ales in conditiie in care cel mai probabil nu iti poti argumenta parerea.

gaga

4 Sa-i apreciem ca produs de export

Din Statele Unite se exporta in toata Europa Lady Gaga, drept cel mai mare produs de peste ocean. Si Americanii o ridica in slavi, ne “hranesc” cu articole de lauda la adresa ei si asa mai departe. Daca, insa, Gaga ar fi avut nesansa sa se nasca in Romania si sa faca aici pe socanta, acum, in loc de mare vedeta, ar fi fost numita de catre noi nebuna, nesanatoasa, pitipoanca disperata dupa atentie, netalentata si asa mai departe. Apoi ar fi cazul Britney Spears: daca ea traia in Romania, nimeni nu i-ar mai fi dat nici o sansa dupa episodul “pierzaniei sale” si totusi, acolo, are din nou toate sansele, iar noi o acceptam numai pentru muzica sa. Ceea ce incerc sa spun este ca nu mi se pare normal sa avem doua standarde: unul pentru vedetele de “afara” si unul pentru cele autohtone. Muzica este una, viata personala este alta. Cele doua nu ar trebui sa se influenteze.

Si pentru ca am inceput cu ideea de export: noi ar trebui sa incercam sa promovam muzica din Romania nu sa o distrugem prin “expertiza” noastra de calitate. Si asta mai ales intrucat acum si artistii romani au multe de spus pe plan muzical.

5 Sa le mai dam o sansa

Asa cum nu poti judeca o carte dupa coperta sau citind doar cateva randuri, la fel nici in legatura cu un artist nu-ti poti forma o parere doar ascultand o melodie. Nu poti sa spui ca X este un artist slab pentru un singur single sau asa mai departe, la fel cum “Nu am auzit de asta” nu este echivalent cu faptul ca artistul respectiv nu este talentat. Daca n-ai auzit inca de un artist, poate inca nu s-a afirmat sau poate doar nu asculti respectivul gen muzical.

Concluzia acestui material este ca trebuie sa invatam sa ne apreciem artistii, ca trebuie sa ne gandim inainte sa facem afirmatii jignitoare, ca trebuie sa cantarim bine munca depusa intr-o melodie si ca trebuie sa invatam ca daca nu ne place noua un lucru, asta nu inseamna ca este un lucru prost.

Articole similare

Videoclip Mr Sam & Andy Duguid vs. Pat Benatar – Invincible
Cand am vazut asocierea numelor Mr Sam si Andy Duguid, eram convins ca trebuie sa [...]
Adrian Sina -Somebody call the police (longplay remix)
Cred ca pot spune fara pic de teama ca Adrian Sina si-a propus sa cucereasca [...]
Teaser artist nou Chris Dayo – High
Se intampla uneori sa primesc pe mail propuneri de artisti noi pe care sa-i prezint [...]
Tags:   //    //    //    //  

trimite unui prieten

Completeaza adresa de email:

Acest articol are 37 comentarii

  • 1. Sss  //  10 Mar 2010 02:47 pm

    Foarte tare articolul , bine zis , bravo.

  • 3. Wolf  //  10 Mar 2010 02:55 pm

    Frumos articol si total adevarat . Felicitari pentru el , sper sa inteleaga cat mai multa lume lucrurile astea . :)

  • 5. Marian  //  10 Mar 2010 02:56 pm

    Excelent, kudos to you!

  • 7. ℓσνє.ιη.тωιℓιgнт  //  10 Mar 2010 03:12 pm

    Bravo Cristi:*,nu ma asteptam la un asemenea articol din partea ta:),cand am vazut articolul ma gandeam ca responsabilul este Delia,Mihai….etc,dar nici de cum la tine;))……
    inca odata FELICITARI pentru articol ,este foarte bun si foarte ADEVARAT;)

  • 9. cristiteodor  //  10 Mar 2010 04:02 pm

    frumos spui. felicitari

  • 10. maria  //  10 Mar 2010 04:18 pm

    perfect adevarat ceea ce spui in articol. dar cred ca problema nu sunt artistii ci producatorii sau compozitorii care croiesc drumul artistilor. afara exista oameni profi iar la noi nu. asa ca treaba cu furatul pieselor de afara si cantate de artisti romani o sa tot existe daca inchidem ochii, ptr ca un artist fara public e zero. David Guetta a si spus ca a folosit un sample de la Coldplay si a platit drepturi de autor. compozitorii romani nu cred ca fac asta.

  • 11. arich  //  10 Mar 2010 04:26 pm

    Felicitari, Cristi! Foarte bun editorialul! We all should thank to INNA!

  • 12. maria  //  10 Mar 2010 04:29 pm

    aruncati o ureche aici daca tot spuneti ca publicul nu acorda nicio sansa artistilor! care artisti? care compozitori? http://www.heavyrotation.ro/muzica/oana-dance-floor.html/comment-page-1#comment-722

    • 13. Cristi  //  10 Mar 2010 05:06 pm

      Imi mentin punctul de vedere. Nu am ineteles exemplul dat de tine din urmatorul considerent: melodia lui Taio Cruz foloseste un arpegiu standard dintr-un instrument si un trance-gate la fel de standard. Singurul lucru din Break your heart facut de producatorul muzical este bass-ul. In rest, sunt niste pattern-uri luate dintr-o clapa sau un program de muzica, pattern-uri la care are acces oricine are respectiva clapa si cu care oricine poate face orice doreste. Cat timp nu sunt aceleasi note, sunt melodii diferite. Oricum, sunt convins ca Oana va avea si alte melodii mult mai elaborate.

      Si ziceam mai devreme si de munca. Si daca vrei sa consideri melodia Oanei un furt, gandeste-te ca cei care au compus-o, in fine, copiat-o daca te simti tu mai bine, au depus o munca, pentru ca n-au luat negativu ci au facut ei altul care sa semene.

  • 14. Cristi  //  10 Mar 2010 05:11 pm

    Si oricum ideea articolului nu era sa o dam in discutii de genul asta ci doar sa nu mai aruncam cu noroi in stanga si-n dreapta din obisnuinta. Nu-ti place o melodie, da next pana gasesti ceva ce sa te atraga.

  • 15. Alex  //  10 Mar 2010 05:14 pm

    Foarte adevarat tot ce-ai spus in articol, si se aplica nu numai in arta muzicala… Chiar si in domeniul artei vizuale avem/am de-a face cu tot felul de prejudecati: varsta si in special nationalitatea. Dar poate se va schimba mentalitatea celor mai importanti intai, ca mai apoi sa se schimbe si a celor “mai mici” :)

    • 16. Cristi  //  10 Mar 2010 05:20 pm

      Da, stiu ce spui. Dar trebuie ca aceste prejudecati sa dispara incet, incet. Este natura omeneasca sa fim asa, plini de prejudecati, dar la momentul potrivit, ele incep sa mai si dispara.

  • 17. Phelipe  //  10 Mar 2010 05:14 pm

    Bv domnule !! Stii ca esti pe aceeasi unda cu mine ? :)) In sfarsit cineva care vorbeste fff bine ! Daca o spuneam noi artistii …nu aveam credibilitate ptr ca ai vazut ce se intampla ;) Asta incercam si noi sa facem …sa ne demonstram noua romanilor inainte de toate …ca PUTEM :) Maria a demosntrat ca la varsta de 14 ani !!!! Se poate ;) Merci frumos Cristi ! Bafta !

    • 18. Cristi  //  10 Mar 2010 05:19 pm

      In cele din urma vom ajunge si noi unde trebuie, dar dureaza mai mult. Sunt multi inca marcati de perioada in care melodiile grecesti erau transformate in manelo-dance-urile romanesti. Cat despre Maria: absolut senzational – e altceva, felicitari!

  • 19. Smiley_tgv  //  10 Mar 2010 05:20 pm

    @Cristi romanii nu vor inteleg niciodata cum e treaba cu mandria nationala, din motive ce nu le enumar aici.
    Americanii (din ce stiu/vad/ascult) sunt nascuti si crescuti in spiritul acela de invingatori pe orice plan! De exemplu, cand copilul se murdareste la gradinita de acurele si creeaza o mazgaleala ordinara educatoarea si parintii nu o arunca, nu o ignora! o ridica la rangul de capodopera si o pun pe frigider, o expun, sa o vada toti cunoscutii!!! cati dintre noi mai avem mazgalelile copilariei?? Si asta e doar un exemplu simplut, ei sunt crescuti intr-o mentalitate diferita, sunt crescuti ca invingatori, pe cand noi ne zbatem in mocirla si cand scoate unul capul ceilalti se reped sa il traga inapoi, ca nu cumva sa fie mai cu mot.
    Ai mai uitat sa mentionezi de Loredana, care e cu muuuult peste madonna ca voce, insa ce sa-i faci: Romania nu a crescut-o cum ar fi crescut-o America.
    Sunt sigur ca si supa acest articol foarte buna Inna tot o pitzipoanca prosta si oportunista o sa ramana…. pacat:(

    • 20. Cristi  //  10 Mar 2010 05:28 pm

      Uite, vezi, tu ai inteles aspectul asta cu mentalitatea, care este foarte graitor. Exact chestia asta de mandrie sunt convins ca o prinde multa lume, dar multi in loc sa zica, hai sa facem si noi asa, se gandesc: baa, ce prosti sunt americanii astia pentru ca adevarul este ca decat sa incerce sa se schimbe sau sa renunte la o mentalitate invechita multi prefera sa se complaca in propria lipsa de vointa.

      Logic ar fi sa aspiram toti la mai bine, mai frumos dar sa si facem ceva nu sa stam si sa ne plangem ca asta nu e bine, asta nu e frumos si asa mai departe. Cat despre Inna sau Loredana, sunt convins ca nimic nu se va schimba. Partea buna, totusi este ca ele isi fac treaba bine indiferent de cat sunt criticate pentru ca se pare ca ele au prins mentalitatea asta :) Si exemple in sensul asta ai sa mai vezi multe, chiar la noi pe site: cum spunea si Phelipe mai sus – Maria, Rynno si Sylvia si inca multi.

  • 21. idk :-??  //  10 Mar 2010 07:41 pm

    Un articol excelent.

  • 22. dimi  //  10 Mar 2010 11:53 pm

    sunt de acord cu tine, multe persoane in loc sa asculte piese and “enjoy” parca sunt politisti, sa vada cat e copiata si cat nu din nu stiu ce melodie. si cred ca nu exista o singura artista romanca sa nu fi fost acuzata ca o copiaza pe gaga! deja e penibil. gaga = extravaganta si nimeni si nimic nu mai are voie sa fie extravagant. in general artistii sunt acum mai extravaganti si gaga nu e motivul principal, efectiv asta prinde acum. de ce orice par blond, orice breton, tinuta, stil, e copie lady gaga? sunt obosit de toti nemultumitii, nu va pune nimeni sa ascultati sau sa priviti.

  • 23. florin  //  11 Mar 2010 05:52 am

    fratilor,va spun ceva:decat sa ascult o piesa proasta,mai bine imi “delectez” urechea cu una inspirata din alta piesa… .:-))pana la urama sunt doar…7 note muzicale!cum le-ai combina,la un moment dat tot va semana ceva cu altceva… .in ziua de azi cred ca e f greu sa compui ceva original!

  • 24. florin  //  11 Mar 2010 06:03 am

    cristi,bravo pt articol!!!uite o cantareata,care “nu-mi spunea” multe acum 1 an si jumatate:claudia pavel(cream).crede-ma,nu-mi placeau piesele ei(mai ales alea facute de moga:faze gen ).in 2008,decembrie…hopa aud ceva fain de la ea:cateva piese,pe care credeam ca le canta cineva din strainatate.no ziceti si voi ce schimbare:cream din 2007 si cream din 2009.si totusi…aceeasi claudia pavel.”don’t miss missing you” nu a lasat nici europa fm indiferenta(europa fm are niste criterii foarte “aspre”).a fost nr 1,cateva saptamani.o piesa la care eu nu am visat ca poate fi cantat de cream.si…respect artistii care mai scot albume acum,cand nu se vind!si cand ma gandesc cate pacate mi-am facut cu cream… .:-)

    • 25. Cristi  //  11 Mar 2010 11:49 am

      AI dreptate in legatura cu Claudia. Ea a trecut printr-o schimbare radicala si a ajuns sa cante niste melodii chiar bune.

  • 26. florin  //  11 Mar 2010 06:07 am

    bine-ai zis cu “nu este pe gustul meu”,”nu ma prinde”.sunt formulari folosite de oameni educati!sper sa le folosim cu totii de-acum… .

  • 27. Mihai  //  11 Mar 2010 12:31 pm

    Acum am apucat sa citesc si eu articolul- cam tarziu ce-i drept! Good job;)

  • 28. funkybase  //  11 Mar 2010 12:41 pm

    BRAVO ! in sfarist deschide si romanu ochii ! :)

  • 29. Bea  //  11 Mar 2010 06:58 pm

    Well-said, Cristi. Sunt total de acord cu tot ce ai scris. :)

  • 30. georgiii`  //  11 Mar 2010 07:42 pm

    Cred ca de multe ori am folosit cuvinte gen: piesa asta seamna cu piesa x, nu imi place artistul y din cauza piesei etc.Dar cred ca incetul cu incetul am realizat ca e mult mai important sa respecti artistul pentru efortul depus pentru a face o piesa, un videoclip s.a decat sa arunci cu pietre in el spunand ca piesa la care a muncit ore,zile in studiou e copiata si multe rautati de genul.
    Chiar imi place articolul,felicitari Cristi.!;))

  • 31. diannethomas  //  14 Mar 2010 08:44 pm

    foarte bun articolul. CONGRA! :D

  • 33. anda adam  //  16 Mar 2010 04:24 am

    Multumim Cristi.Chiar apreciez ce ai scris si sint convinsa ca fac asta multi alti colegi de-ai mei,chiar daca nu ai intrat sa lase un comentariu.Ii pup cu ocazia asta si pe toti cei care intra pe divercity cafe… :) inclusiv pe tine Delia

    • 34. Cristi  //  25 Mar 2010 01:26 pm

      Multumesc mult si eu pentru apreciere. Sper ca articolul sa isi atinga scopul si sa puna lumea putin pe ganduri

  • 35. Costel  //  24 Mar 2010 08:36 am

    Bookmarked and sending to all the people I know! Thanks!

  • 36. raluca  //  29 Jul 2010 11:03 pm

    ai foarte mare dreptate in ceea ce zici….mai ales referitor la munca pe care o depunde un artist pentru o melodie…doar ca..sunt foarte multi “artisti” aparuti peste noapte..care platesc pentru o melodie si care nici macar nu au voce sa o candte live….cred k din cauza astora industria muzicala din romania are de suferit….

  • 37. raluca  //  29 Jul 2010 11:07 pm

    …..inca ceva…pana sa am ocazia sa stau langa cineva care face muzica….,care se chinuie pentru ca nu ii iese nush ce…..mai comentam si eu chiar daca nu eram cunoscatoare….cei care comenteaza cu privire la munca unui artist ar trebui invatati nu criticati….pentru ca pana nu vor avea ocazia sa vada cata munca trebuie depusa nu vor intelege….

Comenteaza

Prin postarea de comentarii esti de acord cu termenii si conditiile

*NOU cele mai noi articole

Twitter: @DivercityCafeRo